Nu kan du också bli ägare av en kinesisk elbil! De kinesiska biltillverkarna har under de senaste åren börjat utforska de internationella marknaderna, däribland den svenska. På kort tid har flera kinesiska elbilar etablerat sig rejält på svenska vägar. Hur kommer det då sig att det blivit så populärt att välja en kinesisk elbil? Och vilka modeller är det svenskarna fastnat för?
Kina är världsledande på elbilsmarknaden
Globalt sett har Kina kommit längst i övergången till elektrisk körning, delvis tack vare stor efterfrågan, nationell batteritillverkning och omfattande laddinfrastruktur. Under de senaste åren har flera tillverkare tagit sina modeller utanför landets gränser, bland annat till Sverige.
De främsta anledningarna till att många väljer en kinesisk elbil är eftersom bilarna oftast kommer med den senaste teknologin men till en betydligt lägre kostnad. De kinesiska elbilarnas intåg på den svenska marknaden har med andra ord pressat priserna på marknaden och gjort det billigare att investera i elbil.
Vilka är de vanligaste kinesiska elbilarna i Sverige?
Sannolikt känner du redan till flera av de kinesiska tillverkarna, men möjligtvis blir du överraskad av något märke. I den här listan av vi inte tagit med exempelvis Volvo eller Polestar som har huvudkontor i Sverige men stor del av tillverkningen i Kina. Följande är de 10 vanligaste kinesiska elbilsmärkena:
- MG
- Lynk & Co
- BYD
- Nio
- Ora
- Hongqi
- Xpeng
- Aiways
- Skywell
- Zeekr
MG
För dig som letar efter en kinesisk elbil har du troligtvis redan gjort dig bekant med MG. Den numera kinesiska elbilstillverkaren har tagit stora marknadsandelar på den svenska elbilsmarknaden. Elbilarna från MG håller hög teknisk kvalitet till attraktiva priser, det är en av de främsta anledningarna till varför MG lyckats så bra i Sverige. Billigast är MG4 som i juni 2023 går att köpa för 329 990 kr. MG5 startar på 404 290 kr, MG ZS på 412 990 kr, MG EHS på 446 500 kr och MG Marvel R på 539 990 kr.
Modeller från MG
- MG4
- MG5
- MG ZS EV
- MG EHS
- MG Marvel R
Under 2023 (t.o.m maj) har det registrerats 3 122 elbilar från MG i Sverige, enligt MobilitySweden.
Lynk & Co
Lynk & Co är ett kinesiskt bilföretag som ägs av Geely och Volvo Cars. Elbilstillverkaren har använt sig av Volvos CMA-plattform för att bygga sina modeller. I Sverige har framförallt SUV:en Lynk & Co 01 blivit väldigt populär. Den kinesiska laddhybriden utlovar en räckvidd på upp till 69 km till ett pris från 475 000 kr. Modellen från Lynk & Co går hem både i Sverige och flera andra delar av Europa. Trots att de är systerföretag till Volvo Cars anses de fortfarande vara en kinesisk biltillverkare. De är bekväma och tysta att köra och passar bra för alla typer av körning.
Modeller från Lynk & Co
- Lynk & Co 01
Under 2023 (t.o.m maj) har det registrerats 786 elbilar från Lynk & Co i Sverige, enligt MobilitySweden.
BYD
Elbilsmärket BYD har inte fullständigt blommat ut i Sverige, än. Men globalt sett är BYD en riktig jätte på elbilsmarknaden. När det kommer till laddbara fordon (BEV + PHEV) är BYD världsledande med 1 858 364 laddbara fordon tillverkade under 2022. Sett till renodlade elbilar är Tesla fortfarande världsledande, följt av BYD och Volkswagen. I Sverige finns det tre tillgängliga modeller, BYD ATTO 3, BYD HAN samt BYD TANG. Priset för en kinesisk elbil från BYD spänner mellan 532 900 kr och 825 000 kr.
Modeller från BYD
- BYD ATTO 3
- BYD HAN
- BYD TANG
Under 2023 (t.o.m maj) har det registrerats 415 elbilar från BYD i Sverige, enligt MobilitySweden.
NIO
När det kommer till kinesiska elbilar är det mångas tankar som går direkt till Nio. Elbilstillverkaren är känd för sin moderna teknik för nästa generation med bland annat självkörande fordon, artificiell intelligens samt teknik för att byta batteri. Förhoppningen med Nio:s elbilar är att man ska kunna byta batteri vid utplacerade stationer och på så sätt få en fulladdad bil direkt. Ser du dig själv som en framtida Nio-ägare får du vara beredd att betala från 556 000 kr för modellen ET5 som är tillverkarens billigaste alternativ.
Modeller från Nio
- ET7
- EL7
- ET5
Under 2023 (t.o.m maj) har det registrerats 75 elbilar från Nio i Sverige, enligt MobilitySweden.
Ora
I fjol gjorde en ytterligare en kinesisk elbil entré på svenska vägar, Ora Funky Cat. Modellen finns i två utföranden, 300 PRO och 400 PRO+. Med en räckvidd på 310 km respektive 420 km. Priset för Ora Funky Cat startar på 414 900 kr.
Modeller från Ora
- Ora Funky Cat 300 PRO
- Ora Funky Cat 400 PRO+
Under 2023 (t.o.m maj) har det registrerats 47 elbilar från Ora i Sverige, enligt MobilitySweden.
Hongqi
Hongqi är känt för sin lyxiga och pampiga design. Den första modellen som säljs i Sverige är SUV-modellen E-HS9. SUV:en är till och med rymligare än Volvo XC90 och rymmer 7 personer, vilket gör den perfekt för större familjer. Modellen är dock inte gratis, utan prislappen ligger som lägst på 849 000 kr.
Modeller från Hongqi
- Hongqi E-HS9
Under 2023 (t.o.m maj) har det registrerats 29 elbilar från Hongqi i Sverige, enligt MobilitySweden.
Xpeng (XiaoPeng)
Tillverkaren Xpeng har snabbt gjort sig ett namn globalt, bland annat tack vare börsintroduktionen på New York Stock Exchange. På svenska marknaden är Xpeng fortfarande nya och försäljningen verkar inte riktigt tagit fart ännu. I dagsläget finns det två modeller tillgängliga för svenskarna, P7 och G9 som startar på 599 900 kr respektive 699 900 kr.
Modeller från Xpeng
- Xpeng P7
- Xpeng G9
Enligt MobilitySweden har Xpeng inte registrerat några bilar i Sverige under 2023.
Aiways
Elbilstillverkaren Aiways grundades i Shanghai, Kina, redan 2017. Teamet på utvecklingsavdelningen och i produktionen har en bakgrund från både den japanska och europeiska bilindustrin. I Sverige blev Aiways U5 den första modellen, med U6 på ingång. Vill du lägga vantarna på en kinesisk elbil från Aiways är från-priset 459 990 kr eller med möjlighet till privatleasing från 5590 kr/mån.
Modeller från Aiways
- Aiways U5
Enligt MobilitySweden har Aiways inte registrerat några bilar i Sverige under 2023.
Skywell
Skywell har sitt ursprung i Nanjing Sinlong Bus Manufacturing Co., Ltd, som grundades år 2000 för att producera små, medelstora och stora bussar för den asiatiska marknaden. Redan år 2015 tillverkades den första eldrivna stadsbussen och sedan dess har utvecklingen av eldrivna fordon tagit fart. Det var under första kvartalet 2023 som tillverkaren gjorde sitt intåg på den svenska marknaden. Och det gjorde man med modellen ET5 som startar på 569 900 kr och tar dig 400 km på el.
Modeller från Skywell
- ET5
Enligt MobilitySweden har Skywell inte registrerat några bilar i Sverige under 2023.
Zeekr
Bildesignern Stefan Sielaff, som har fått mycket uppskattning, är ansvarig för ZEEKRs globala designverksamhet vid deras toppmoderna designcenter i Göteborg. På detta högtekniska och inspirerande center samlas kreativa individer från hela världen för att designa ZEEKRs framtid. Till Sverige kommer två modeller senare i år, ZEEKR 001 med upp till 600 km räckvidd och ZEEKR X som gör 0 till 100 på 3,7 sekunder.
Modeller från Zeekr
- ZEEKR 001
- ZEEKR X
Kommer de kinesiska elbilarna ta över europeiska marknaden?
Sannolikheten är stor att det är precis vad som kommer hända, det menar i alla fall flera källor runt om i världen som spekulerar i att elbilstillverkarna från Kina har så betydande kostnadsfördelar att det kommer bli omöjligt för den europeiska tillverkningen att hålla jämna steg.
Forvia, världens sjunde största leverantör av fordonskomponenter, menar att kinesiska elbilstillverkare har en enorm kostnadsfördel jämfört med europeiska tillverkare. Kostnadsfördelen uppges vara runt 100 000 kronor per tillverkad elbil. Enligt Forvia är kostnadsskillnaden på grund av flera faktorer, inklusive lägre löner, produktions- och utvecklingskostnader samt lägre priser på kinesiska produkter.
Jato Dynamics, en analysfirma, har också noterat att det genomsnittliga priset på kinesiska elbilar har sjunkit rejält sedan 2015. Å andra sidan har europeiska elbilar ökat i pris. Kina har också förbättrat kvaliteten och säkerheten i sina fordon och exporterar redan olika elbilsmärken till Europa.
Europeiska tillverkare tros endast ha övertag inom den övre premiummarknaden. Forvia bedömer att Kina redan idag har fördel inom övriga lägre elbilssegment som utgör den absolut största marknaden, vilket innebär att europeiska tillverkare inte kommer att kunna konkurrera.
Hur köper jag en kinesisk elbil?
Det absolut vanligaste och smidigaste sättet att köpa en kinesisk elbil är via återförsäljare. Då slipper du allt extra pappersarbete och övriga avgifter, samt att du ofta får provköra elbilen och får någon form av garanti på ditt nybilsköp.
Vill du istället gå direkt via tillverkaren har du möjlighet att pressa priset ytterligare, vilket kan vara värt mödan. Men då blir du ansvarig för allt pappersarbete och avgifter kopplade till köpet och importen av bilen. Ofta är priserna på kinesiska elbilsmodeller lägre än motsvarande europeiska elbilar oavsett var du köper dem.
Laddbox till kinesisk elbil
Som det ser ut i dagsläget kommer många av de kinesiska elbilarna anpassade för den europeiska marknaden med Typ-2 uttag. Som ett resultat av Kinas långt utvecklade elbilsmarknad håller bilarna allt som oftast lika hög nivå som sina europeiska motsvarigheter.
Urvalet av laddboxar som fungerar med kinesiska elbilar är väldigt brett. Exempelvis är bland andra Zaptec Go, Charge Amps Aura och Wallbox Pulsar Max bra och pålitliga alternativ som ger både dig och din kinesiska elbil trygg, säker och snabb laddning.
För att skydda både dig, din elbil och ditt hushåll rekommenderar vi alltid att du installerar en lastbalanserare. Den ser till att laddboxen endast får tillgång till den ström som finns tillgänglig i bostaden. Då behöver du alltså inte oroa dig för att hushållet strömförbrukning överbelastas och huvudsäkringen går.
Är kinesiska elbilar pålitliga?
Kina har under en lång tid haft ett dåligt rykte när det gäller tillverkning av fordon, mycket på grund av de bristfälliga kopior som har tillverkats i landet. Men nu har landet gjort ett tydligt skifte och lärt sig att bygga elbilar som är tilltalande även för västvärlden. Detta har skett tack vare kunskap som landet har fått genom investeringar från västerländska varumärken. Kinesiska elbilsplattformar utvecklas snabbt och effektivt vilket märks i deras konkurrenskraftiga koncept. Överlag finns det ingen uttalad eller bevisad risk med att välja en kinesisk elbil.
Kinesisk elbil i Sverige
Som listan visar finns det redan ett brett utbud av kinesiska elbilar i Sverige. Den mest populära kinesiska elbilen i Sverige 2023 är BYD Atto 3 enligt MobilitySweden (nyregistreringar 2023). Det är tydligt att de kinesiska elbilarna blir allt mer populära i Sverige. Det är inte bara BYD Atto 3 som finns bland Sveriges bästsäljare, utan bland de 15 mest sålda elbilarna 2023 finns 3 kinesiska elbilar. Kommer din nästa elbil bli en kinesisk?
Billig kinesisk elbil
Det är inte helt orimligt att koppla samman kinesisk produktion med låga priser. Men av de elbilsmodeller som gjort entré i Sverige hör majoriteten faktiskt till det övre prisskiktet. Vill du åt en billig kinesisk elbil är de bästa alternativen Ora 300 Pro som du kan leasa från 2 995 kr per månad, MG 4 eller MG 5.
Modell | Nypris | Leasingpris |
---|---|---|
MG4 | fr. 329 990 kr | fr. 2 995 kr/mån |
ORA 300 PRO | fr. 414 900 kr | fr. 2 995 kr/mån |
MG5 | fr. 404 290 kr | fr. 3 295 kr/mån |
Kinesisk elbil SUV
För dig som är ute efter en SUV och vill veta vilka kinesiska alternativ det finns har vi sammanställt en lista åt dig.
Modell | Nypris |
---|---|
MG ZS EV | fr. 412 990 kr |
MG Marvel R | fr. 539 990 kr |
BYD ATTO 3 | fr. 532 900 kr |
BYD TANG | fr. 825 000 kr |
Nio EL7 | fr. 839 000 kr |
Hongqi E-HS9 | fr. 899 900 kr |
Xpeng G9 | fr. 699 900 kr |
Aiways U5 | fr. 459 990 kr |
Skywell ET5 | fr. 569 900 kr |
ZEEKR X | fr. 550 000 kr |
Blir du övervakad av din kinesiska elbil?
Svaret är: kanske, men troligtvis blir du som privatperson inte övervakad. En undersökning utförd av Vi Bilägare och IT-säkerhetsstudenter vid KTH Royal Institute of Technology i Stockholm avslöjar att en populär elbil från biltillverkaren SAIC Motors som säljs i Europa skickar loggdata till en kinesisk server. MG, som ägs av den kinesiska staten, kommunicerar med en Tencent-ägd server. Även om det inte är olagligt att skicka data till en kinesisk server, så väcker det frågor särskilt eftersom biltillverkaren ägs av den kinesiska staten.
Enligt GDPR-lagstiftningen måste personuppgifter om EU-medborgare lagras på servrar som finns inom EU, med få undantag. Kinesiska servrar är inte bland dessa undantag, så denna dataöverföring är ifrågasättbar. MG hävdar att de inte skickar några personuppgifter till kinesiska servrar.
Undersökningen avslöjar också att Nissan Qashqai och Seat Leon skickar data till USA, vilket kan vara ett brott mot GDPR-lagstiftningen om personuppgifter överförs. Dessutom kan nästan all data som skickas från bilen klassas som personuppgift, enligt svenska GDPR-experten Joakim Söderberg. Även om bilarna skickar mycket data till många servrar, är allt krypterat. Biltillverkare har inte alltid bilägarnas intressen i åtanke när de utformar tjänster som samlar in data.