fbpx

StjärnbetygRing 08-502 350 61 för personlig rådgivning

Våra kunder säger
Vad händer med Tesla Cybertruck?

Vad händer med Tesla Cybertruck?

tesla cybertruck

Den omtalade monster SUV-en, Tesla Cybertruck verkar inte synas på marknaden ännu. Förseningarna har förlängts flera gånger sedan den först introducerades. Men nu verkar det äntligen vara dags för den elektriska trucken att hamna i produktion. Fordonet med den extrema designen lockade många redan vid avtäckandet 2019. Den trekantiga elektriska pickupen har väckt intresset hos många och den kvarstående frågan är, när kommer den?

När kommer Tesla Cybertruck?

tesla cybertruck
Foto: Tesla

Om allt går som planerat så kommer den nya Tesla Cybertruck snart att börja produceras. Utseendemässigt är det en del förändringar som har gjorts sedan den första prototypen togs fram. Elon Musk har uttalat sig om att tillverkningen kan ta en ordentlig start denna sommar och att fordonet kan förväntas vara redo till hösten.

Hög efterfrågan

Tusentals personer fick upp ögonen för Tesla Cybertruck redan 2019 när den först presenterades. Den radikala och uppseendeväckande modellen från Tesla fick ett stort antal att direkt skriva upp sig på väntelistan så fort de fick nys om den extrema elbilen. Vid lanseringen låg priserna för bilen mellan 40 000 – 70 000 dollar, troligtvis blir det kommande priset ett annat. Både priset och den slutliga designen är ännu inte helt avslöjade, trots att Elon Musk bekräftat att den slutliga designen var klar redan 2022. Över en miljon personer står i kö för att ha en chans att lägga vantarna på Tesla Cybertruck. 

Trots den höga efterfrågan är åsikterna om den nya pickupen spridda. Den robusta designen går inte osedd och det är inte mindre än förväntat att den robusta designen väcker olika reaktioner hos konsumenterna. Även om utseendet på Tesla Cybertruck har fått många reaktioner av olika slag så har inte intresset minskat.

Specifikationer som vi vet om bilen

Cybertrucken har ett utseende som gör det svårt att missa den. Den väldiga pickupens kaross är till ovanligheterna tillverkad i kallvalsat, rostfritt stål, ett material som är tjockt och därför svårare att arbeta med. Bilen har en mycket platt front och är i en robust design. 

Designen på bilen är minst sagt uppseendeväckande med alla sina detaljer. Den iögonfallande trekantiga elektriska bilen förväntas ha många smarta funktioner och detaljer från utseende till teknik. En av detaljerna som sticker ut är den mycket stora vindrutetorkaren som har synts på de senaste prototypbilarna av modellen. Storleken på vindrutetorkarna spred sig snabbt över internet. Torkarbladen är dock inte det enda som skiljer Cybertruckens utseende från vad folk är vana att se i en bil. Även rattens design skiljer sig från vad man är van vid. Tesla har börjat en satsning på att ändra ratten i sina modeller och deras nya elektriska pickup är inget undantag. Från deras senaste prototyp kan ratten förväntas produceras i en mer rektangulär form med knappar istället för vanliga spakar. 

Fordonet verkar få behålla traditionella sidospeglar men förväntas produceras med mycket framträdande stötfångare och en avsaknad av dörrhandtag till bildörrarna. 

Tre varianter

Fler detaljer för den slutliga prototypen har krypit fram, men den slutliga versionen skiljer sig inte avsevärt från den prototyp som visades redan 2019. Tre olika varianter av bilen har hittills presenterats av Tesla som kan förväntas hamna i produktion. Priserna för de olika varianterna är ännu inte publicerade av Tesla.

  • Variant 1 – Bakhjulsdriven. Räckvidd på 402 km (EPA), beräknas klara 0-96 km/h på 6,5 sekunder.
  • Variant 2 – Tvåmotors-AWD-variant. Räckvidd på 482 km (EPA), beräknas klara 0-96 km/h på 4,5 sekunder. 
  • Variant 3 – Fyrhjulsdriven variant med 3 motorer. Räckvidd på 805 km (EPA), beräknas klara 0-96 km/h på 2,9 sekunder.

Kommer bilen till den svenska marknaden?

I nuläget ser det inte ut som att Teslas Cybertruck kommer att landa på den svenska marknaden inom en snar framtid. Det är svårt att säga när eller om den kommer att produceras och säljas i Europa, men sannolikheten är just nu låg för att vi ska se Cybertrucken rulla på de svenska vägarna. Lagstiftningen i Europa är en stor bidragare till detta.

Även om framtiden för el-trucken är oviss är tillverkarens andra modeller omåttligt populära bland svenskarna. I skrivande stund är Tesla Model Y Sveriges mest sålda bil 2023, enligt MobilitySweden. På Elbilsvaruhuset har vi samlat laddboxar för Tesla. Vill du ha rådgivning när du ska välja laddbox? Kontakta våra experter redan idag!

lisa copywriter
Lisa Persson Copywriter
Kom igång och ladda din bil idag!
Sveriges mest prisvärda elbilsladdare installerad och klar när det passar dig!
Senaste artiklar
Marknadens mest prisvärda elbilsladdare

Sveriges mest prisvärda elbilsladdare installerad och klar när det passar dig!

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Nav bar

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Nav bar

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Få offert – Form Test

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Få offert – Publik Laddare

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Om Oss
greenely-kampanj

Tillsammans med Greenely kan vi på elbilsvaruhuset erbjuda marknadens bästa pris på installerad Zaptec Go. För att ta del av erbjudandet krävs det att man är eller blir en aktiv kund hos Greenely och kopplar upp laddboxen i Greenely-appen inom 30 dagar från installation.

Greenelys timprisavtal baseras på de faktiska priserna på elmarknaden, vilket innebär att du får du en laddningsplan som visar hur mycket du sparar, när ditt fordon kommer att laddas och när den kommer att vara pausad. Det vill säga vi optimera din energianvändning för att spara pengar

Genom att ansluta din elbil med Greenelys smarta elbilsladdning kan du spara upp till 50 % på dina laddningskostnader.

Ta del av dagens och morgondagens spotpriser och se din estimerade faktura direkt i appen.

Vi säger upp ditt gamla elavtal och fixar ett smidigt byte till Greenely

Villkor för kampanjen:

För att ta del av erbjudandet krävs det att man är eller blir en aktiv kund hos Greenely och kopplar upp laddboxen i Greenely-appen inom 30 dagar från installation.

I vår checkout fyller du i om du är ny eller befintlig Greenely-kund.

  • Vill du registrera dig som ny Greenely-kund kan du enkelt registrera dig till Greenely i kassan när du beställer laddbox.
  • För befintliga Greenely-kunder anger man sitt kundnummer i kassan.

Efter installation är genomförd kopplar du upp laddboxen mot Greenelys app och kan börja ladda smart. I samband med installation kommer du få instruktioner om hur du kopplar upp laddboxen. I samband med att du väljer att byta till Greenely säger Greenely upp ditt gamla elavtal och fixar ett smidigt byte till Greenely.

Kampanjpriset innebär en rabatt på 3 000 kr innan avdrag, (1 500 kr efter avdrag). Om din laddbox inte har blivit uppkopplad mot Greenelys app 30 dagar efter installationen anses rabatten ogiltig och du blir fakturerad mellanskillnaden till vårt ordinarie pris för Zaptec Go med installation. Detta skulle innebära att den totala kostnaden blir 3 000 kr mer. För att anses vara kvalificerad för rabatten krävs att den installerade laddboxen ska ha blivit uppkopplad mot Greenely-appen någon gång inom 30 dagar från installationsdatumet.

Erbjudandet på Zaptec Go gäller endast med installation.

anslutning till nyhetsbrev elbilsvaruhuset

Koppla upp dig mot vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på nyhetsbrevet och ta del av alla nyheter och få personliga erbjudenden.

Zaptecpaket

Mälarvillans Enkla Elbilspaket
Kvinna laddar elbil hemma med Zaptec Go laddbox
Zaptec Go är en av de mest sålda laddboxarna på marknaden och passar alla typer av elbilar och hus. Detta paket passar för dig som vill ha en prisvärd och snygg laddbox som passar till din laddningsbara bil.
Tillägg
  • Förläng till 7M kabel: +150 SEK
  • Förläng till 10M kabel: +500 SEK
  • Färgalternativ: svart, vit, mossgrön, mörkblå, brun

Wallboxpaket

Wallbox paket
Wallbox Pulsar Max
Wallbox Pulsar Max är den laddbox som passar bäst för hus med solceller med hjälp av Eco-Smart Solar EV Charging. Vi har då tagit fram ett paket för om du har både laddningsbar bil och solceller.
Tillägg
  • 7M fast kabel: +500 SEK
  • Endast färgen vit finns i lager

Charge Ampspaket

Rebels dubbla paketet
Charge Amps Aura

Om du har fler än en elbil är det självklart att ni vill kunna ladda båda elbilarna samtidigt. I produkten finns en inbyggd dynamisk lastbalanserare som gör att den reglerar effekten två uttagen laddar på beroende på om det är en eller två bilar som laddar. Därför har vi tagit fram ett standardpaket för om ni har två elbilar:

Tillägg

  • Förläng till 1x 7M kabel: +150 SEK
  • Förläng till 1x 10M kabel: +500 SEK
  • Förläng till 2x 7M kabel: +300 SEK
  • Förläng till 2x 10M kabel: +1000 SEK

Regeringen eller Skatteverket har ännu inte informerat om hur framtiden för det gröna skatteavdraget kommer se ut. Vi har således ingen information om det kommer fortsätta under 2023 eller inte. Det finns en risk att avdraget tas bort, vilket skulle innebär att avdraget inte är berättigat och fulla priset behöver betalas.
 
Det nya gröna skatteavdraget trädde i kraft den 1 januari 2021 och gäller för alla installationer som slutförts mellan den 1 januari 2021 och den 31 januari 2023. För att kunna ta del av bidraget gäller det att din installation är betald innan den 31 december 2022.

För våra kunder ska känna sig trygga garanterar vi att om en order inkommer till oss senast 12:00 den 9 december 2022, kan vi säkerställa att vi hinner installera din laddbox innan sista ansökningsdag.

Det är viktigt att notera att nuvarande bestämmelser visar att privatpersoner bär ansvaret för betalningen och behöver själva se till att betalningen sker innan tidsfristen om det förmånliga skatteavdraget vill utnyttjas.
 
Branschen utgår idag från att regeringen kommer behålla skatteavdraget precis som det är utformat idag. Görs det inte kan det innebära att ditt köp blir dyrare då skatteavdraget inte längre kommer kunna nyttjas ifall installationen sker efter den 31 januari 2023.

Priset för vår standardinstallation inkluderad i priset. Denna kostnad täcker över 90% av alla våra installationer.

Alla delar av standardinstallation ovan ingår även i uppgraderingen till 22kW.

Du har möjlighet att uppgradera och framtidssäkra din laddbox till 22 kW (32 A trefas). Vid en uppgradering behövs det en grövre kabel som kostar mer än den som ingår i vår standardinstallation.

Det är alltså inte ett måste att ha 35 A huvudsäkring för att öka din effekt över 11kW. 35A är nödvändigt för att få ut 22 kW laddningseffekt men även med en huvudsäkring på 25 A kommer du att märka en skillnad med detta paket.

Du väljer till denna uppgradering i samband med ditt köp av laddbox.

När du väljer att även köpa till installation så får du möjlighet att ta del av ett statligt bidrag för grön teknik. Bidraget motsvarar 50% av det totala beloppet och appliceras automatiskt på din beställning.

Då vi vet att många av våra kunder har tidspress och kan få oväntad leverans av sin elbil tidigare än beräknat har vi nu valt att kunna erbjuda en express leverans och installation för de som önskar få sin box installerad snarast möjligt.

Express leverans innebär att våra installatörer måste lägga om sitt veckoschema och prioritera denna installation före andra. Därav den extra kostnaden för att snabbt få den installerad. Express innefattar i nuläget enbart Stockholm, Göteborg och Malmö regionen och innebär att du har en box installerad inom 5 arbetsdagar från det att ordern är lagt (innan 07:00 samma dag)

En lastbalanserare är en liten säkerhetsenhet som installeras vid din elcentral alternativt din elmätare. I korthet innebär det att den känner av elförbrukningen i realtid och fördelar effekten till laddboxen så att du inte överstiger vad du har tillgängligt i huset.

Detta innebär att om du exempelvis startar elbilsladdningen och sedan går in i huset och startar tvätt- och diskmaskin, så sänker laddboxen laddeffekten. Det gör också att du lättare kan styra laddningen till dina övriga energibehov.

Utan en lastbalanserare hade laddboxen fortsatt att ladda på samma effekt vilket hade riskerat ett överbelastat elsystem, oftast är det då ”proppen går”, men i värsta fall kan det leda till brand. Med en lastbalanserare behöver du inte tänka på att sätta i eller dra ut laddsladden när du gör olika hushållsaktiviteter, utan det räcker med att sätta in den direkt när du kommer hem.

Läs mer om lastbalanserare här

Det är inget krav med lastbalaserare. Men vi rekommenderar det alltid av säkerhetsskäl.

Elbilsladdning är väldigt kraftfullt och det är av den anledningen det krävs en certifierad elektriker för installationen. Av samma anledning rekommenderar vi att du installerar en lastbalanserare och säkerställer att din huvudsäkring inte går medan du laddar bilen.

De flesta hem i Sverige är säkrade mellan 16 – 25 Ampere. Med lastbalansering behöver du inte höja din huvudsäkring och betala ett onödigt dyrt elabonnemang varje år samtidigt som din bil laddar så snabbt som möjligt vid varje givet tillfälle.

Elförbrukning utan lastbalansering

Graf över total elförbrukning utan lastbalansering

Elförbrukning med lastbalansering

Graf över total elförbrukning med lastbalansering
Easee lastbalanserare Enegic

Lastbalanserare Enegic

Easee lastbalanserare Equalizer

Lastbalanserare Equalizer

Viktigt att känna till kring Kamstrup Elmätare

Har du en elmätare som har märket Kamstrup så fungerar lastbalanserare Equalizer om man lägger till en Kamstrup-Modul. Observera att det måste stå ”omnipower” på din Kamstrup-Elmätare för att det ska fungera. Se bild.

Kamstrup omnipower

Har du en Kamstrup-Elmätare där ”omnipower” INTE står med så kommer du att behöva välja en lastbalanserare Enegic.

Så kollar du om du har RJ12 eller RJ45-port

1. Kontakta din elleverantör

Ring din elleverantör och fråga om du har porten HAN RJ12 eller RJ45. Och om du har, bekräfta att den är/blir aktiverad. Detta brukar ta 2-3 dagar att få utfört.

2. Titta på din elmätare

Du kan själv kolla i ditt fasadskåp om du har någon av dessa två portar. Ofta finns de bakom en liten gummiflärp som skyddar dem. Porten ser ut som en vanlig nätverkskabel (sådan som du har till din router till ditt WI-FI hemma). Ofta sitter den dock bakom ett litet gummilock.

HAN port RJ12 RJ45

Exempel på elmätare och dess HAN-port placering :

En lastbalanserare är en liten enhet som installeras vid din elcentral alternativt din elmätare. I korthet innebär det att laddboxen den  känner av elförbrukningen i realtid och fördelar effekten till laddboxen så att du inte överstiger vad du har tillgängligt i huset. 

Detta innebär att om du exempelvis startar elbilsladdningen och sedna går in i huset och sätter igång tvättmaskinen och diskmaskinen, så sänker laddboxen laddeffekten. Utan en lastbalansering finns risk att huvudsäkringar löser ut pga överbelastning. Det gör också att du lättare kan styra laddningen till när det passar dig och ditt hus andra energibehov.

Det är inget krav med lastbalaserare. Men vi rekommenderar alltid att installera en lastbalanserare av säkerhetsskäl.
Elbilsladdning är väldigt kraftfullt och det är av den anledningen det krävs en certifierad elektriker för installationen. Av samma anledning rekommenderar vi att du installerar en lastbalanserare och säkerställer att din huvudsäkring inte går medan du laddar bilen.

Dessutom behöver du inte höja din huvudsäkring och betala ett onödigt dyrt elabonnemang varje år samtidigt som du ser till att du laddar din bil så snabbt som möjligt vid varje givet tillfälle.