Är du rädd att huvudsäkringen ska gå när du laddar din elbil eller laddhybrid hemma? Vid laddning av elbil kan belastningen på elnätet hemma bli hög. Beroende på hur hög effekt du vill ladda bilen med och när laddningen sker så påverkas elnätet olika och det finns en risk att huvudsäkringen går. Det finns mycket du kan göra för att undvika detta, och det är just det vi kommer gå igenom i den här artikeln.
Möjligt men inte optimalt
Det kan vara en stor utmaning för småhus men även villor att ha tillräckligt med laddström att tillgå till laddning av fordon. Det är fullt möjligt att ladda sin elbil via vägguttaget men Elsäkerhetsverket avråder från att göra det ofta, då det kan leda till överhettning eller överbelastning. Att ladda sin elbil genom vägguttaget är främst osäkert och även betydligt långsammare jämfört med en laddbox.
Kostnadsmässigt skiljer det sig inte på att ladda via vägguttaget eller med en laddbox, men det finns en risk för energitapp vid laddning i vägguttaget då kabeln oftast är tunnare och längre. Som nämnt ovan är det absolut möjligt att välja att ladda sin elbil direkt i vägguttaget och ladda på publika stationer, då går man dock miste om en del smidiga funktioner och även kontroll över laddningen som man får med en laddbox.
Med laddbox så kan du enkelt styra när du vill att laddningen av din elbil ska ske och därmed välja att ladda under de timmar då elen är som billigast, exempelvis på natten. Nya smarta funktioner som trådlösa appar och uppkoppling till Wifi gör att du får full kontroll över din laddning med en laddbox även när du inte är på plats i hemmet.
Ladda med laddbox istället för direkt genom uttaget
Det går absolut att ladda elbilen direkt genom vägguttaget, men för säkrare och mer kontrollerad laddning rekommenderas att installera en laddbox. Vid laddning av elbil finns det en risk att elnätet överbelastas, dock är de flesta laddboxarna byggda för att hantera laddning upp till 22 kW, medan vägguttaget inte är anpassat för så hög belastning.
En hög belastning över lång tid kan orsaka överhettning och brandfara. När du laddar direkt ur ditt eluttag hemma så är det även svårare att förutspå hur lång tid laddningen kommer att ta och det finns en risk att batteriet inte är fulladdat när det är dags att åka. Med en laddbox kan laddningen schemaläggas och laddningen stoppas när batteriet nått den laddning du vill åt.
Med en laddbox finns det smidiga och enkla funktioner som kommunicerar eventuella fel och händelser direkt till dig, vilket gör att de kan upptäckas direkt och åtgärdas. Eftersom laddningen via ett vägguttag är långsammare och riskerar att inte ladda elbilbatteriet fullt innan avfärd, är chansen stor att du måste ladda på publika stationer. Infrastrukturen för laddstationer har under de senaste åren byggts ut allt mer och idag finns det ett stort nät av offentliga laddplatser. Det kostar dock oftast mer att ladda på publika laddstationer än hemma.
Vilken huvudsäkring har du
Det kan även ha stor betydelse vilken huvudsäkring du har hemma när du ska installera laddstation till din elbil. En säkring på 16A-25A är vanligast i exempelvis en villa, vilket passar de flesta laddboxar då de kräver minst en huvudsäkring på 16A. Det finns dock undantag även här och därför är det viktigt att kolla upp vilken säkring du har innan köpet av laddbox. Välj rätt huvudsäkring från början eller ändra den efter dina behov. Nedan följer en tabell från Vattenfall som visar en ungefärlig rekommendation.
Färg | Säkringsstorlek | Årlig elförbrukning* | Maximalt effektuttag (max) |
---|---|---|---|
Grå | 16A | 0-20 000 kWh | 11 kW |
Blå | 20A | 20 000-25 000 kWh | 14 kW |
Gul | 25A | 25 000-30 000 kWh | 17 kW |
Svart | 35A | 30 000-40 000 kWh | 24 kW |
Vit | 50A | 40 000-55 000 kWh | 35 kW |
Koppar | 63A | 55 000-70 000 kWh | 44 kW |
Statistik tagen från Vattenfall.se.
Lastbalansering
Vid köp av laddbox finns lastbalanserare som tillval, som hjälper dig att fördela strömmen och gör det enklare att ha igång flera hushållsapparater samtidigt. En lastbalanserare kan minska effekten vid elbilsladdning om det tar för mycket ström, när man exempelvis lagar mat samtidigt. Den registrerar den totala belastningen i huset och räknar ut vad som finns över till elbilsladdningen.
Uppgiften för en lastbalanserare är att mäta strömmen i hushållet och fördela den jämnt på de apparater som används så att det inte blir en överbelastning på elsystemet. Vanligtvis är elförbrukningen som lägst på natten och detta kan lastbalanseringen känna av och då automatiskt ladda elbilen med högre effekt under de timmar då strömförbrukningen är som lägst.
Vi på Elbilsvaruhuset rekommenderar alltid att installera en lastbalanserare när du köper laddbox, det gör din laddning säkrare och minskar riskerna för att överbelasta och skada ditt elnät. Beroende av storleken på din huvudsäkring avgörs om du bör installera en lastbalanserare.
Det finns även olika typer av lastbalanserare som är kompatibla med olika laddboxar. Nedan är några exempel på lastbalanserare som du hittar på elbilsvaruhuset.se.
Passar till alla elcentraler:
- Lastbalanserare Enegic – Passar laddboxar Zaptec och Charge Amps
- Lastbalanserare Lektri.co – Passar laddboxar från Lektri.co
- Lastbalanserare Wallbox – Passar laddboxar från Wallbox
- Lastbalanserare GARO – Passar laddboxar från GARO
- Lastbalanserare Charge Amps – Passar laddboxar från Charge Amps
- Lastbalanserare CTEK – Passar laddboxar från CTEK
Ladda säkert hemma
En laddbox ger dig en snabb och trygg laddning hemma och ger dig större möjligheter att kontrollera laddningen vart du än befinner dig. Vi på Elbilsvaruhuset har även färdiga villa-paket att erbjuda dig som funderar på att skaffa ett komplett laddsystem hemma. De olika paketen passar för olika typer av laddbara bilar och fungerar även bra för dig som har mer än ett laddbart fordon. Kanske är detta något för just dig? Vi hjälper dig genom hela processen när du ska välja, köpa och installera laddbox. Tveka inte att kontakta oss vid eventuella frågor om vad som passar din bostad bäst.